Bestil en attest

Bestil en attest

Du  kan uden omkostninger bestille nye attester på www.borger.dk - søg på "NY ATTEST". 
Når du skal bruge en fødsels- og dåbsattest, personattest eller vielsesattest til dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID.

Bestillingen behandles i dit bopælssogn. Hvis du er født i Sønderjylland, behandles bestillingen af den kommune, hvor din fødsel er registreret.

Hvis du har brug for en fødsels- og dåbsattest eller personattest, forudsættes det, at du er: 

  • fødselsregistreret eller døbt i Danmark
  • registreret på baggrund af international fremmedadoption

Drejer det sig om en vielsesattest forudsættes det, at du er kirkelig viet i en dansk sognekirke.

Levering af attest

Når du har bestilt din attest med NemID, vil den blive leveret via forskellige kanaler, alt afhængigt af, hvilken levering du har krydset af ved:

  • digital levering = sendt til din e-Boks ved digital levering 
  • sendt til din folkeregisteradresse med posten, såfremt du bor i Danmark. 
  • du afhenter attesten personligt på kirkekontoret mod forevisning af billedlegitimation (ring til os på telfonnummer 96311180 og aftalt en tid)

Hvis du har bestilt en vielsesattest samtidig med f.eks. en fødsels- og dåbsattest, vil du kunne opleve, at vielsesattesten kommer fra det sogn, hvor du blev viet. Det skyldes, at oplysninger om vielsessted for vielser foretaget før 2002 ikke er registreret elektronisk, og derfor skal udskrives fra det oprindelige registreringssogn.

Hvis du bor i udlandet, Færøerne eller Grønland

Attestbestilling fra udlandet, Færøerne og Grønland er desværre ikke muligt elektronisk.
Ring til os på telefonnummer 96311180.

Attest på dine børn under 18 år

Disse bestilles også via www.borger.dk med dit NemID.
Ring til os på 96311180 hvis den attest, du ønsker, ikke fremgår af bestillingsmulighederne.